مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز در این زمینه گفت: در راستای مرمت و بازسازی ابن بنای تاریخی – فرهنگی تاکنون اقداماتی توسط اداره کل میراث فرهنگی البرز صورت پذیرفته است. احد شریفی اظهار داشت: این اقدامات شامل انجام سنگ فرش کل روستا، تهیه نقشه و پلان و نما و برش برای خانه مرحوم آیت […]

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز در این زمینه گفت: در راستای مرمت و بازسازی ابن بنای تاریخی – فرهنگی تاکنون اقداماتی توسط اداره کل میراث فرهنگی البرز صورت پذیرفته است. احد شریفی اظهار داشت: این اقدامات شامل انجام سنگ فرش کل روستا، تهیه نقشه و پلان و نما و برش برای خانه مرحوم آیت الله طالقانی، مرمت بافت های فرسوده، دیوارها و بناهای قدیمی و تاریخی و مرمت منزل آیت الله طالقانی در سال 86 و 87، انجام لکه گیری و مرمت قسمت های تخریب شده خانه در سال 88 و همچنین ایجاد کانال دفع رطوبت در جلوی خانه که مشرف به کوچه است، می باشد. وی تاکید کرد: روستای گلیرد به عنوان روستای هدف گردشگری توسط اداره کل میراث فرهنگی البرز معرفی شد که به همین منظور، زیرساخت های گردشگری، شامل احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی و مرمت روستا در سال 87 انجام پذیرفت. شریفی افزود: پس از معرفی روستای گلیرد به عنوان روستای هدف گردشگری در سال های گذشته، در چند فاز، این روستا مورد بهسازی و زیباسازی قرار گرفت و معابر و کوچه های روستا سنگ فرش شد و دیوار چینی و مرمت و بازسازی قسمت های فرسوده در سال های 86 و 87 از دیگر اقدامات انجام گرفته است.

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز در ادامه گفت: برنامه ها و اهداف اداره کل میراث فرهنگی البرز در زمینه بهسازی روستا، تبدیل منزل آیت الله طالقانی به خانه موزه است. شریفی یادآور شد: در راستای اهداف و مصوبات سازمانی برای حفظ و نگهداری و استفاده بهینه از این بنا با توجه به پتانسیل بالای این اثر تاریخی – فرهنگی از نظر جذب گردشگر و توریست در تمام فصول مختلف سال این بنا مورد مرمت و بازسازی قرار می گیرد و طبق پیشنهادات، اگر کاربری بنا به خانه موزه تبدیل گردد، این امر علاوه بر ایجاد اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم می تواند در زمینه بودجه و اعتبار کمک شایانی را به منطقه کند. وی اظهار داشت: علاوه بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی البرز در چند سال اخیر اقداماتی در خصوص تغییر کاربری و تبدیل این بنا به خانه موزه و همچنین اقدامات مرمتی و حفاظتی داشته است در ادامه به تهیه و تنظیم قرارداد یا تفاهمنامه ای پرداخته است که این بنا مانند تمامی خانه های تاریخی تبدیل به خانه مشارکتی شود و همچنین برای نحوه مدیریت آن اقدام به برگزاری جلساتی با خانواده آیت الله طالقانی و هیئت امنای روستا کرده است و با توجه به تبدیل کاربری بنا به خانه موزه تجهیزات مورد نیاز از جمله ویترین ها نیز تهیه شده است. مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز در پایان افزود: برای تحقق اهداف و برنامه های پیش بینی شده در جلسه ای که با حضور فرزند آیت الله طالقانی و هیئت امنا و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی البرز برگزار شد پیشنهاداتی مطرح شده است، در این نشست واگذاری مدیریت منزل آیت الله طالقانی به اداره کل میراث فرهنگی البرز برای حفظ و نگهداری و بهره برداری، تبدیل و تغییر کاربری بنا به خانه موزه برای استفاده گردشگران و علاقه مندان مورد بررسی قرار گرفت و همچنین، جذب نیروی ثابت بومی و آشنا به محل برای راهنمایی بازدیدکنندگان، همکاری و مساعدت دهیاری و شورای روستا برای حفظ و نگهداری و آماده سازی نمازخانه و سرویس بهداشتی برای خدمات رسانی به بازدید کنندگان در دستور کار قرار گرفت.