مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: با توجه به اخطاریه اداره کل هواشناسی مبنی بر اینکه تا عصر روز یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷ به سبب فعالیت سامانه بارشی، بارش باران گاهی به صورت رگبار و توام با رعد و برق، وزش باد شدید و در مسیر جاده های کوهستانی بخصوص گردنه ها مه آلودگی، بارش […]

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: با توجه به اخطاریه اداره کل هواشناسی مبنی بر اینکه تا عصر روز یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷ به سبب فعالیت سامانه بارشی، بارش باران گاهی به صورت رگبار و توام با رعد و برق، وزش باد شدید و در مسیر جاده های کوهستانی بخصوص گردنه ها مه آلودگی، بارش رگبار، رعد و برق، تگرگ و برف پیش بینی می شود، از فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای مدیریت بحران استاندار انتظار می رود که تدابیر پیشگیرانه را اتخاذ کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز مهدی مهرور با اعلام این خبر افزود: این سامانه موجب آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیلها در مناطق کوهپایه ای و رودخانه های فصلی استان خواهد شد.

وی ادامه داد: با گذر جبهه سرد و سرمایش هوا در مناطق مرتفع البرز احتمال بارش و نشست برف دور از انتظار نیست.

مهرور گفت: مسیر جاده های کوهستانی بخصوص گردنه ها مه آلود پیش بینی می شود و به احتمال بسیار موجب کندی یا اختلال در ترافیک جاده ای این مناطق خواهد شد، بنابراین حفظ آمادگی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم از سوی مسئولان ذیربط ضروری است.

وی افزود: باید آمادگی اعضاء شورای هماهنگی شهرستانها به منظور مقابله با جاری شدن سیل ، رعد و برق ، وزش باد شدید ، ریزش کوه و یا هرگونه حادثه احتمالی حفظ شود.

این مسئول اضافه کرد: انجام اقدامات بازدارنده و بلادرنگ از جمله صدور پیش آگاهی از طریق رسانه های محلی ( استانی و شهرستانی ) و مسئولین محلی برای ساکنین مناطق تحت تاثیر خصوصا کشاورزان ، دامداران ، عشایر و حاشیه نشینان رودخانه ها از جمله الزامات است.

وی گفت: بر عدم اسکان و توقف در بستر و حریم رودخانه ها ، مکانهای مرتفع و تپه ها ، زیر درختان ، سیم برق هوایی ، لوله ها ، فنس های فلزی و پهنه های آبی و همچنین خوداری از چرای دام در مراتع و دامنه کوهها تاکید می شود.

مهرور افزود: لایروبی قنوات ، رودخانه ها ، کانالها ، انهار و زیر پلها و همچنین رفع آبگرفتگی معابر درون شهری و جاده های برون شهری مورد تاکید است.

وی خاطرنشان کرد: خودداری از سفرهای غیرضروری درجادهای کوهستانی و دامنه های پرشیب به دلیل احتمال ریزش سنگ و پیش بینی مکانهای امن جهت اسکان موقت ( تا رفع شرایط اضطراری ) ضرورت دارد.

مهرور در پایان ایجاد هماهنگی فی ما بین نیروی انتظامی ، دستگاههای امدادی ، ایمنی ، خدماتی و نیروهای مردمی را از اهم امور دانست.