سوال: ضرورت در نظر گرفتن تخفیف ۳۵ درصدی عوارض چیست ؟ جواب: در نظر گرفتن تخفیفات عوارض مختلف بخصوص در پایان سال در همه یا اغلب  شهرداری ها امری متعارف است. در شهرداری طالقان هم همینطور، شهردار و شورای شهر با در نظر گرفتن شرایط بحران اقتصادی کنونی و مشکلات مالی و معیشتی که به […]

سوال: ضرورت در نظر گرفتن تخفیف ۳۵ درصدی عوارض چیست ؟

جواب: در نظر گرفتن تخفیفات عوارض مختلف بخصوص در پایان سال در همه یا اغلب  شهرداری ها امری متعارف است. در شهرداری طالقان هم همینطور، شهردار و شورای شهر با در نظر گرفتن شرایط بحران اقتصادی کنونی و مشکلات مالی و معیشتی که به دلایل مختلف گریبانگیر اغلب اقشار جامعه  به ویژه طبقات پایین و متوسط شده است حداکثرتخفیف را به عنوان یک ساز و کار تشویقی  در نظر گرفته اند که از یک طرف هم تشویقی باشد برای مراجعه شهروندان و از طرفی دیگر، در پایان سال به شهرداری که منابع درآمدی محدود دارد برای تقویت امکان ادامه پروژه های طراحی شده، کمک شود.

با عنایت به محدودیت منابع درآمدی شهرداری در طالقان و وجود بسیاری از بدهی‌های کلان که از ادوار گذشته باقی مانده، در نظرگرفتن این ساز و کارهای تشویقی و اصلاحی می تواند تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

سوال: مزایای مراجعه شهروندان برای محاسبه و پرداخت عوارض تا پایان سال ۹۷ چیست ؟

جواب: به دو علت مشخص  مراجعه شهروندان محترم قبل از اتمام سال برای محاسبه و پرداخت عوارض منطقی تر است: اول اینکه تخفیف ۳۵ درصد،  مبلغ قابل توجهی است و دوم اینکه، اگر پرداخت عوارض موکول شود به سال بعد، علاوه بر پرداخت عوارض قانونی، درصدی به طور طبیعی اضافه شده و عملا درصد بالاتری قابل پرداخت خواهد بود.

بنابرین پرداخت تا قبل از اتمام سال جاری تا حد زیادی برای شهروندان توجیه دارد. اشاره به این موضوع هم می تواند درتبیین این امر روشنگر باشد که شهرداری برای اولین بار گزارش عملکرد دقیقی را  آماده کرده که به تایید شورا نیز رسیده است و میزان درآمد شهرداری، منابع درآمد و اینکه از کجا حاصل شده و در کجا هزینه شده به تفکیک محلات شهر منعکس شده و ان شاالله قبل از پایان سال منتشر خواهد شد.

این گزارش به روشنی علاوه بر تحقق عینی یکی ازمصادیق “اصل شفافیت”، نشان می دهد حصول این درآمدها مستقیما به معنای بهبود ابعاد مختلف امور زندگی شهریست و در واقع سرمایه گذاری شهروندان در آبادتر شدن خانه بزرگ و مشترک خودشان است. پایداری و نهادینه سازی اینگونه اقدامات بتدریج در تقویت روند اعتماد و همکاری و توسعه تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت.

سوال: این شفاف سازی تاچه حد تاثیر دارد؟

جواب: شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر کاملا حق دارند که بدانند هزینه ها و عوارضی که می پردازند در هر محله چقدر بوده و  مشخصا کجا هزینه شده. در ادامه این سیاست وضرورت، با انتشار رئوس برنامه های مدون  در حوزه‌های مختلف عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی و غیره که برای سال آینده تدوین و تصویب شده، اعتماد عمومی و به تبع آن مشارکت وهمکاری مردم افزایش می یابد و راهبرد غایی مدیریت شهری که در واقع سرمایه اصلی آن نیز هست یعنی “سرمایه اجتماعی” افزایش می یابد.

با تحقق اصول پنجگانه مدیریت شهری دوره پنجم از جمله تحقق اصل شفافیت بتدریج این سرمایه با روندی فزایند با لفعل می گردد، با این اوصاف، بدون شک، “سرمایه اجتماعی” یعنی اعتماد عمومی، مشارکت و همکاری بزرگ ترین سرمایه مدیریت شهری است که خوشبختانه این رکن بنیادین در شهر و مدیریت شهری روند مثبت و روبه رشدی داشته است.

این راهبرد کلان باید در اساس سیاست های مدیریت شهری با اتکا به تحقق اصول پنجگانه مدیریت شهری یعنی: حاکمیت قانون، مشارکت مردم، شفافیت، پاسخگو بودن و عدالت شهری به عنوان مهمترین رسالت مجموعه مورد تاکید و تمرکز جدی باشد.

اعتقاد راسخ و پایبندی عملی به این سیاست ها از سوی مدیریت شهری به تدریج موجب فرهنگ سازی و تقویت همکاری های همگانی با اتکا به تقویت اعتماد اجتماعی نیز خواهد شد و نتایج آن در حوزه اصلاح، بهبود و توسعه امور شهر منعکس می شود و از آثارش شهروندان بهره مند خواهند شد و بتدریج و بطور نسبی شهری آبادتر، زیباتر و پاکیزه تر خواهیم داشت.

سوال: ارزیابی کلی شما از سیاست ها ورویکرد های مدیریت شهری تاکنون چیست؟

جواب: در مجموع به نسبت زمان بیش از یک سال و نیم طی شده ،کلیت ایفای نقش سطوح و  بخش های  مختلف مدیریت شهری در جهت بازسازی و اصلاح ساختارهای مختلف مدیریت شهری بوده است، ابتدا در اصلاح و ارتقاء نوع نگاه به جامعه شهری و رسالت های اصیل مدیریت شهری که این امر به عنوان نرم افزار اصلی مجموعه، از اساس مورد بازبینی اصلاح و ارتقاء فکری قرار گرفت که در اصول پنجگانه مدیریت شهری اجمالا منعکس است. یعنی مبانی و بنیان های نگرش به حیطه تعامل و مدیریت شهری متحول و متکامل تر شده است.

در بعد اجرایی نیز  تعامل کارآمد با دیگر دستگاه ها تقویت شده، و  گام های موثر و مهمی در اصلاح و ارتقاء  نظامات برنامه ریزی، نظارت، شفاف سازی، جلب اعتماد ومشارکت شهروندان و بخصوص نهادینه سازی حاکمیت قانون  برداشته شده است.

در حال حاضر، کمیسیون های مختلف تخصصی در درون این ساختار با تشکیل جلسات منظم و متعدد فعال هستند و نظام تعاملی مثبت و موثری بادیگر دستگاه‌ها مستقر شده است. انگیزه ی کار و تلاش و همکاری و امید به استمرار و بهبود ساختار ها در درون و بیرون مجموعه روند فزاینده و مثبت داشته و دارد و علی رغم محدودیت منابع درآمدی، در مجموع از بروز موانع عمده داخلی جلوگیری شده است.

بنابراین قانونمداری را وظیفه اصلی و  سرمایه اجتماعی را  بزرگترین غایت مدیریت شهری باید تلقی کرد. دیگر رکن در تحقق توسعه، اصلاح وتقویت نظام تعاملی با  دستگاه های دولتی و رسمی در سطح شهرستان و استان بوده و هست که خوشبختانه در مجموع این روند سیر اصلاحی و فزاینده داشته و امیدواریم این روند ادامه یابد. به همین دلیل وظیفه داریم از همکاری ها و حمایت های  همه دستگاهها به ویژه مسئولان محترم و پرتلاش فرمانداری، مسئولان و مدیران محترم استانداری، مسئولان محترم ادارات مختلف شهرستان و به ویژه همفکری و همکاری اقشار مختلف شهروندان قدردانی و از حسن نیت و حمایت همه آنها سپاسگزاری کنیم.

 اگر نکته دیگری را لازم می دانید بفرمایید.

در پایان اشاره ای کوتاه به این مهم نیز ضروری ست تجربه بیش از یک سال و نیم گذشته به وضوح نشان می دهد موانع توسعه ابعاد مختلف زندگی شهری عمدتا مربوط به ساختارها و حوزه‌های فرا شهری و فرا شهرستانی است، از جمله و به ویژه در طرح های سرنوشت سازی مانند طرح تفصیلی، طرح میزان و حدود بستر و حرایم و دیگر طرح‌های مشابهی که متاسفانه اغلب بدون توجه کافی و وافی به طراحی متوازن و متکی به واقعیت زندگی اجتماعی مردم شهرستان طالقان و اغلب به طور تکسویه ، از بالا به پایین و بعضا انتزاعی وبسیار نارساو ناقص طراحی شده است.

در این طرح ها و ضوابط  مندرج در آنها عملاً و عمدتاً حقوق حقه شهروندان و مصالح عمومی این شهرستان را  مورد توجه، متوازن و عاد لانه قرار نگرفته است و اساساً رویکردها و مبانی مندرج در اساس این طر حها و ضوابط به وجه حداقل گرا، مانع آفرین و انقباضی طرا حی شده‌اند و قطعاً باید در ارکان همه این طرح ها با به رسمیت شناختن وتحقق عینی حق مشارکت همه بخش های رسمی و غیررسمی ذینفع، تجدید نظر های اساسی و اصلاحی صورت گیرد. به همین علت مدیریت شهری با عنایت به اهمیت اساسی این مسله، در برنامه ها ی سال ۹۸، برنامه تدارک و اجرا همایش تخصصی بررسی و شناخت عوامل و موانع توسعه طالقان، با تاکید بر  جلب سرمایه را در دستور کار قرار داده است که امیدواریم با مشارکت جدی نخبگان و مردم و مسئو لان محترم برگزار شود و گامی مهم در شناخت و حل مسایل باشد.

انشا الله